Maak kennis met onze Category Manager Frank

Sinds begin dit jaar is de functie van Category Manager toevertrouwd aan Frank Peters, die jarenlange ervaring in hout en plaatmateriaal meebrengt. Hoe ziet de invulling van die rol als Category Manager eruit? En hoe kijkt Frank zélf aan tegen duurzame materialen en producten?
De ervaring die Frank opdeed in commerciële functies, aan de saleskant, gaat hem goed van pas komen als Category Manager. Het is een rol die aansluit bij de keuze om de voorraden en het assortiment meer decentraal te gaan sturen. ‘Klanten gaan daardoor merken dat het assortiment duidelijker gaat worden. Je ziet ook in het assortiment weleens een overlap tussen producten. Bijvoorbeeld qua maatvoering, of in andere verschillen die eigenlijk maar marginaal zijn. Met een team gaan we gezamenlijk keuzes maken, zodat we een goede afspiegeling van ons assortiment en de vraag van de markt kunnen bieden. Hierbij moeten we ook rekening houden met de voorraadmogelijkheden in het centrale magazijn. Die mogelijkheden zijn immers niet oneindig.’
Duurzaam en commercieel verenigen
Duurzaamheid is ‘hot’, maar ziet Frank vanuit zijn achtergrond ook de vraag vanuit de markt toenemen? ‘Ja, ook bij vakbeurzen zie je dat er wel degelijk meer naar gevraagd wordt. De kunst is altijd wel om het duurzame aspect met het commerciële te verenigen. Ik zie de leukste en de meest fantastische initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Maar het kan weleens een uitdaging zijn om die in het assortiment te brengen, als het om de kosten gaat. Opdrachtgevers geven het vaak wel als wens aan, om iets met duurzaamheid te doen. Maar dan kom je gaandeweg weleens tot de ontdekking dat niet alles haalbaar is. Maar er kan steeds meer’, verwijst Frank onder meer naar de eigen merken ImpressionFineer en Ecoplex. ‘Dat zijn echt pijlers in het duurzame assortiment, waar we ook extra op inzetten om binnen die lijnen een breed assortiment aan te bieden.’